Legát Tibor Lou Reed estje

2019. május 22.

2019. május 29. szerda 22:30 Délvidék Ház

Nem tisztelgés, nem emlékkoncert, és nem is fordítások, inkább egy életérzés közvetítése jelenik meg Legát Tibor Lou Reed nyomán készült, Budapest Wild Side című produkciójában. Az est inkább tekinthető színházi produkciónak, mint rock-eseménynek. A Budapest Wild Side-ban Dévényi Zoltán gitáros és Papócsi László billentyűs játszik, néha dobgép szól.

- Le lehet, és le is kellene fordítani Lou Reed dalait, de nagyon nehéz feladat hitelesen tolmácsolni azokat úgy, hogy a magyar hallgató, akinek nincsenek ismeretei az ötvenes-hatvanas-hetvenes évek Amerikájáról, meg tudja érteni. Ez a probléma a Bob Dylan számokkal is. Barna Imre fordításait nagyon kedvelem, mégis úgy érzem, hogy sok ember számára nem élhető meg mindaz, ami a soraiban benne van. Ez Lou Reed szövegeire is igaz, de munkásságát, no meg ezt az egész „rock and roll életformát” távolságtartással, reflexióval és iróniával érdemes kezelni – mondta Legát Tibor a Népszavának adott interjúban. https://nepszava.hu/1153404_lou-reed-es-a-havanna-lakotelep

(Legát Tibor) Egy csodálatos projekt keretében lefordította Lou Reed dalait,  illetve nem csak lefordította, hanem át is helyezte a szereplőket és a történeteket Budapestre. Ha nem ismerjük a dalok 1960-as, 70-es évekbeli hőseit, nem sok esélyünk van, hogy értsük a lényeget. Ha azonban áttesszük az egészet hazai kontextusba, a mai Budapestre, akkor érthetővé válik, mitől nagyszerűek ezek az időhöz és helyhez kötött utalásokkal teli, Amerikában kultikus szövegek. Ebből a koncepcióból született meg a Budapest Wild Side – egy kiszuperált magyar popsztár története Lou Reed és a Velvet Underground dalainak segítségével. https://index.hu/kultur/zene/2019/03/23/lou_reed_magyarul_legat_budapest_wild_side/

Legát Tibor a magyar rockzene elmúlt három évtizedének egyik legkarizmatikusabb frontembere és egyik legszellemesebb szövegírója – kár, hogy ennek a három évtizednek csaknem felét aktív zenélés nélkül töltötte. Együttese, az 1983-ban tizenévesen alapított, 1986-87 táján már afféle underground sztárzenekarnak számító, 1991-ben egy kazettát (Az utolsó magyar playboy), 1993-ban pedig egy CD-t (Ígéret földje) kiadó Kézi-Chopin 1995 elején beszüntette működését – és csak 2009 őszén támadt fel egy válogatás-CD megjelenésének apropóján, azóta pedig csak évi egy-két koncertet adott. https://recorder.blog.hu/2011/03/23/sweet_jane_lou_reed_dalok_magyarul